Vožnja zaprega

Vožnja zaprega je disciplina konjičkog sporta na programu svetskog prvenstva , kontinentalnih , regionalnih i nacionalnih šapionata i iam aza cilj da prikaže sposobnost vozača na savladavanju različitih zadataka kroz utreniranst konja kao i podatnost prilikom upravljanja od strane vozača – sportiste.

Najstarija je sportska disciplina u konjičkom sportu. Vožnja zaprega vodi poreklo od pre 1500. p.n.e. iz Egipta, Grčke, Mesopotamije i Starog Rima. Zaprege su bile najbrže sredstvo prevoza ali i najjače oružje u ratu. Poznate su rimske dvokolice. Kako je tehnologija napredovala, zaprege su se sve manje i manje koristile u svakodnevnom životu. Pojavom automobila, zaprege su izašle iz upotrebe i vožnja zaprega postala je privilegija, sport i atrakcija ekskluzivnih turističkih mesta.

Disciplina konjičkog sporta vožnja zaprega po pravilima Međunarodne konjičke federacije održava se u kategoriji jednoprega, dvoprega i četvoroprega za uzrastne kategorije dece , juniora i seniora sa poni konjima i konjima nepripadaju kategoriji ponija.

Takmičenje se sastoji od  tri discipline u vožnji zaprega i to:
Utakmica „A“ – vožnja dresure;
Utakmica „B“ – vožnja maratona;
Utakmica „C“ – vožnja preciznosti kroz čunjeve;
Sumiranjem rezultata iz sve tri utakmice plasiraju se učesnici takmičenja.

U utakmici “A” ocenjuje se prezentacija vozača, suvozača, konja, opreme, zaprege ali i radnja dresurog testa. Dresurni test je sličan onom koji se radi pod sedlom. Odvija se u areni 40×80 ili 40×100. Najčešći pokreti koji se traže su krugovi, figure u obliku broja osam, promena tempa… Konji se ocenjuju po harmoničnoj kretnji i sličnim pokretima. Cilj jeste da test izgleda lako i da je izvršen bez velikih napora.

U utakmici “B” se testira brzina i izdržljivost konja ali i povezanost, poznavanje i poverenje između konja i vozača. Sastoji se iz faze A i B. U fazi A se u određenom vremenskom periodu prelazi zadata distanca. Faza B se sastoji iz fiksnih prepreka koje sadrže vodu, oštra skretanja, uske prolaze i nagibe. Vozači se ocenjuju po brzini kojom prođu kroz prepreku. U slučaju da se zadrže u prepreci duže nego što je dozvoljeno, dobijaju se kazneni poeni.

U utakmici “C” testira se brzina, preciznost i poslušnost. Vozač mora da prođe kroz određeni broj postavljenih prepreka. Teren za parkur mora biti ravan, čvrste podloge i dimenzija 120×70 metara ili približno. Parkur se sastoji od najviše 20 vrata- prolaza između čunjeva. Obavezno je postavljanje kombinovanih vrata. Moguće je korišćenje vodenog rova ili drvenog mosta, a širina vrata se postavlja na širini od 170 do 210 cm.

PROPOZICIJE - Sinhron vožnja zaprega

PROPOZICIJE - Otvoreno prvenstvo Republike srbije u vožnji zaprega

PROPOZICIJE - Memorijal Jovan Đuran